Tilrettelæggelse af undervisningen

Tilrettelæggelse af undervisningen på Aalestrup Realskole

På Aalestrup Realskole er undervisningen nøje tilrettelagt for at sikre høj faglig kvalitet og et trygt og læringsfremmende miljø for alle elever. Vores principper bygger på følgende grundsten:

Høj faglighed og stærke relationer

Vi prioriterer høj faglig kvalitet i undervisningen, kombineret med fokus på stærke relationer mellem elever og lærere. Derfor har vi indført en to-lærerordning, hvor to lærere ofte samarbejder i undervisningen. Hvis en faglærer underviser i et af de mindre fag og derfor ikke kender klassen så godt, vil vedkommende altid arbejde sammen med en af klassens faste og velkendte lærere. På denne måde sikrer vi, at eleverne altid har en kendt og tryg voksen til stede i læringsrummet. Ingen lærer er derfor "den sjældne gæst", og eleverne oplever en kontinuerlig og nærværende undervisning.

Effektive pauser og struktur i skoledagen

Vores skoledag er struktureret med korte, effektive pauser mellem lektionerne. Mellem hver lektion er der en 5-minutters pause, der bruges til praktiske formål som toiletbesøg, opfyldning af drikkedunke og udluftning af lokalet. Disse pauser minimerer forstyrrelser i undervisningstiden og skaber mere fokus og ro i timerne. Efter hvert modul (dobbeltlektion) er der længere pauser, så eleverne får tid til at slappe af og samle energi til næste undervisningsforløb.

Holddeling for tryghed og fokus

For at skabe trygge og optimale læringsrum foregår undervisningen i enkelte fag på mindre hold. Dette giver mulighed for, at eleverne kan fordybe sig i læringen og samtidig modtage den støtte og opmærksomhed, de har brug for.

Støtte til faglige udfordringer

Vi afsætter en betydelig mængde lærertimer til at støtte elever med faglige udfordringer. Dette sikrer, at alle elever får den hjælp, de har brug for, og at vi sammen kan styrke deres faglige udvikling og selvtillid.

På Aalestrup Realskole arbejder vi målrettet på at skabe de bedste rammer for undervisning og trivsel – for hver enkelt elev.